¡Cajón del Maipo y esquiar! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Pauline Blok - WaarBenJij.nu ¡Cajón del Maipo y esquiar! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Pauline Blok - WaarBenJij.nu

¡Cajón del Maipo y esquiar!

Door: paulineblok

Blijf op de hoogte en volg Pauline

22 Augustus 2010 | Chili, Santiago de Chile

Hee allemaal!

Het is al weer even geleden dus tijd voor een update! Vorige keer had ik gepost dat ik het weekend zou gaan skiën, maar dat is toen helaas niet doorgegaan. In plaats daarvan hebben we wel een heel leuk ander uitstapje gemaakt. Vorige week zaterdag ben ik naar Cajón del Maipo geweest, een prachtig natuurgebied even buiten Santiago, in de Andes. Je hebt verschillende stukken waar je heen kan binnen dit gebied en natuurparken. Bijna iedereen uit ons huis ging mee en we hadden een busje gehuurd voor onze groep van 25 personen. De avond ervoor hadden twee huisgenoten allemaal boodschappen gedaan voor een picknick en op zaterdagmorgen om 9 uur stond de bus voor ons klaar!

In de bus hebben we genoten van het prachtige berglandschap en na ongeveer 1.5 uur door de bergen hobbelen waren we er. We hadden prachtig weer, het was ongeveer 23 graden en de zon scheen volop, heerlijk weer voor een mooie bergwandeling dus. We waren er om 11 uur en om 12 uur zou de gids ons komen ophalen voor een bergwandeling, dus we konden daarvoor even de boel verkennen. Wij zijn naar een stukje gegaan met de naam: Las cascadas de las animas, de bezielde watervallen. Een gebied met twee watervallen.

Om 12 uur kwam onze gids en hij zou met ons een wandeling van 2 uur gaan maken door het gebied. Onderweg vertelde hij ons van alles over de natuur in het gebied. Erg leuk om te horen. We moesten een aantal hangbruggetjes over en sommige vertrouwde ik niet helemaal, maar we zijn allemaal veilig door de tocht heengekomen. Onderweg zagen we nog een paar condors vliegen en na een uur waren we op de top. Wat een prachtig uitzicht had je daar! Ook de watervallen waren erg leuk. In eentje mocht je zwemmen, maar niemand had zijn zwemkleding bij zich. Toch was het wel lekker om even bij dat water te zijn want we hadden het inmiddels onwijs warm gekregen. Na de nodige foto's gemaakt te hebben gingen we weer terug naar beneden.

Inmiddels had iedereen van de wandeling wel trek gekregen en dus werd het tijd voor de picknick/bbq! Overal waren barbecueplaatsen ingericht en je mocht als gast daar gebruik van maken. We hadden enorm veel eten ingeslagen en al gauw gingen wat jongens proberen die barbecue aan te krijgen. Tijdens het wachten konden we nog lekker genieten van de zon en ik ben samen met wat huisgenoten een stukje naar beneden gegaan om lekker bij een riviertje te kunnen zitten. Het was echt vreemd om zulke lekkere temperaturen in de winter te hebben hier. Dat belooft wat voor de zomer!

Inmiddels was het vuur aan en hebben we heerlijk genoten van het eten, het was erg gezellig. Rond 6 uur zijn we aan de terugreis begonnen en om 8 uur kwamen we moe maar voldaan weer terug. Ik vond het erg leuk. Woensdag ben ik nog naar een museum hier geweest, dat heet Museo de Arte precolombino, dus de kunst van de inheemse culturen van zuid amerika voordat Colombus kwam. Ik moest hierheen voor een vak, chile, los chilenos y su cultura, maar het was ook gewoon voor mijn eigen lol dat ik hier was. Ik heb prachtige kunstwerken gezien en het is bijzonder om te zien dat er nog van alles over is van de rijke culturen van lange tijd geleden, tegelijk is het ook wel weer apart te beseffen dat de meeste van deze culturen de Spaanse invasie niet hebben overleefd en niet meer bestaan.

Vorige week ging het skiën niet door, maar gister was het dan eindelijk toch wel zo ver! Skiën in de Andes! We gingen met een groepje van 7 mensen uit mijn huis, Nina, Michael, Rachel, Emelie, Sophie, Ryan en ikzelf. Ook gingen er vriende van Nina mee, dus we hadden een busje met 21 mensen gehuurd. Onze chauffeur Marcello ging ons naar een plek hoog in de bergen brengen. Onderweg weer prachtig uitzicht gehad over de mooie natuur en we gingen hoger en hoger. Sommige stukjes waren best wel eng, maar Marcello rijdt dit elke dag dus hij had wel ervaring. Rond 9 uur kwamen we aan, gauw ski's gehuurd, en rond 10 uur begon mijn les! Ik heb in mijn leven een keer eerder geskied en dat was in Den Haag in een hal met nepsneeuw. Vandaag zou ik gaan ervaren hoe het is in de bergen met echte sneeuw. Mijn klasje bestond uit 6 mensen die nog nooit hadden geskied. Best spannend dus. We begonnen op een babybergje, heel langzaam gingen we afdalen en de techniek een beetje oefenen. Dat ging echt prima dus ik had zin om van de echte grote berg af te gaan. Na een aantal keer oefenen gingen we dan van de grote berg af! De instructeur voorop en wij erachteraan. Maar al snel verloor ik de controle en ik vloog die berg af en eindigde ergens buiten de piste in een stuk met allemaal ijs. Het tweede deel van de berg moest ik toen nog af. De instructeur kwam me halen en het ging even goed, maar ook toen ging ik ineens keihard en eindigde ergens in een net. Viel me dus wel een beetje tegen. Maar ik wilde niet na 1 afdaling al opgeven dus ik verzamelde al mijn moed en probeerde het nog een keer, en nog een keer en nog een keer. En uiteindelijk lukte het me dus wel zonder vallen. Kreeg er toen wel wat meer plezier in. Om 1 uur hadden we een lunch en na de lunch hadden we nog tot 5 uur om te skiën. Ik ging nog even naar een ander stukje en het ging wel steeds beter. Toch vond ik het eigenlijk de hele tijd nog wel een beetje eng, maar dat is ook wel logisch een eerste keer. Inmiddels heb ik overal spierpijn en blauwe plekken, van al het vallen, maar het was het zeker waard want het uitzicht was echt prachtig en de zon scheen volop. Het was onwijs warm, sommige waren zelfs aan het skiën in een t-shirtje. Ik vond het dus zeker wel een geslaagde ervaring maar weet niet of ik wel weer zo snel op de ski's zal springen. En Ronald, ik moet je teleurstellen maar ik heb geen zuid amerikaanse skihutmuziek gehoord! Ze draaiden gewoon normale muziek, niet echt speciale. Had ik ook wel willen horen!

Wat ik tijdens de busreizen van gister en vorige week wel heel confronterend vond was de armoede. Ik leef hier in een heel goed deel van Santiago, echt de centrumbuurten en hier om me heen is er echt nauwelijks armoede. In het centrum kom je weleens zwervers tegen en bedelaars, maar echt de armoede was ik nog niet tegengekomen. De stad doet heel europees aan en af en toe vergeet je dat je eigenlijk en Zuid Amerika bent. Maar tijdens de busreizen ben ik er wel achter gekomen dat de armoede zich toch wel heel dichtbij bevindt. Als je de stad uitrijdt wordt het steeds armer en aan de rand bevinden zich echt wel krottenwijken. Ook in de bergen zie je hutjes waarvan je je afvraagt hoe daar ooit mensen in kunnen leven. Ik vond dat best wel confronterend, dat ik hier al 4 weken zat toen ik pas de eerste armoede zag. Je weet dat het er wel moet zien, maar je ziet het totaal niet. Je kunt gewoon je europese leventje hier voortzetten en het zo luxe maken als je zelf wilt, en dan ineens zie je die mensen aan de rand weggestopt. Ik als buitenlandse student kan hier gewoon studeren en heb toegang tot alle middelen, maar die mensen die daar wonen, het zijn gewoon chilenen, hebben niet eens toegang tot onderwijs of wat dan ook. Dat zet je dan toch wel even aan het denken.


Al met al is het best wel weer een lang verhaal geworden en ik zal ook wel weer wat fotos op mijn site zetten. Kunnen jullie er een beter beeld bij krijgen. Fijne dag allemaal en tot de volgende keer maar weer.

x Pauline

  • 22 Augustus 2010 - 17:17

    Aad En Cocky:

    Ha Pauline,
    Weer genoten van je verhaal!Vooral in de sneeuw was leuk om te lezen.Wat een uitstapjes maak je,zeg.Leuk dat je die tochtjes maakt met je huisgenoten zo leer je ze goed kennen.Succes met je studie en tot mails.Groetjes.

  • 22 Augustus 2010 - 19:22

    Renée:

    Hoi Pauline,

    Nooit over nagedacht dat je ook in Chili kunt skiën.....Het is blijkbaar niet jouw sport (ook niet die van mij hoor). Maar wel mooie ervaringen in de Andes. Veel plezier en ik wacht weer op je volgende verhaal.
    Groetjes en veel plezier Renée

  • 22 Augustus 2010 - 19:47

    Anne:

    Pauline! Wat leuk om weer wat van je te lezen. Klinkt echt super al die natuur en WOW gewoon skiën in de ANDES! Suuupergaaf! Maar ook de armoede voor het eerst onder ogen moeten zien, dat geeft wel stof tot nadenken.

    Al met al klinkt het alsof je echt je plekje gevonden hebt. Gezellig dat je het met de rest van het huis zo goed kunt vinden, en dat jullie ook met zijn allen uitstapjes maken enzo. Klinkt gewoon superleuk! Je zou bijna vergeten dat je ook nog aan het studeren bent, maar je maakt natuurlijk ook nog allemaal huiswerk. ;-) Hoe vind je het studeren daar, is het zwaarder/harder werken dan hier? Het is natuurlijk allemaal in het Spaans waardoor je wat meer inspanning moet leveren, maar wat betreft de hoeveelheid?

    Weer superveel plezier en succes de komende weken, kijk uit naar je volgende verhaal!

    heel veel xxxx

  • 22 Augustus 2010 - 19:58

    Maaike:

    Hoi lieve Paulien,

    Je eerste ski-ervaring en dat op zo'n mooie plek! En dat vallen en opstaan... dat hoort er bij! In ieder geval al petje af dat je het niet hebt opgegeven. Echt heel erg leuk dat je vanalles met je studiegenoten onderneemt, lijkt me geweldig zo'n internationaal gezelschap. Bevallen de vakken ook allemaal?

    Heel veel kusjes M

  • 23 Augustus 2010 - 07:39

    Henk En Paula:

    He Pauline
    Het regent hier bakken van de hemel, Henk werkt en ik mag vakantievieren in een doorweekt Grijpskerke; moet al mijn moed bijelkaar rapen om er toch nog een feest van te maken. Oplossing schoenen kopen en lekker koken. Hoop voor mijn budget dat het niet de hele week regent! Misschien is mijn huis cleanen ook een optie maar dan wel in het uiterste geval van nood! Leuk om de dag te starten met een gezellig verslag van jou. Ik bewonder je doorzettingsvermogen voor wat betreft skien!!!!!!!! Valt mee dat je botjes nog allemaal op hun plek verkeren. Hans is een kei op de lange latten dus wie weet kunnen jullie samen in de toekomst nog eens capriolen uithalen! Best pijnlijk trouwens om te ervaren dat er nog zoveel mensen leven met zo weinig! Volgens mij zou je ze allemaal ter plaatse willen helpen maar............ik denk dat het belangrijk is dat er veel gebed is voor deze mensen. Hoop dat je wel geniet van zegeningen die jij krijgt! Fijne dagen en groet/liefs

  • 23 Augustus 2010 - 12:22

    Simon En Jozien:

    Hoi Pauline,
    Leuk om weer een uitgebreid verslag van je te lezen.
    Hier is de vakantiepret over en zijn de scholen weer begonnen. Dus ook hier thuis horen de studieboeken vanaf heden weer open te gaan...
    Het is inderdaad confronterend en beschamend dat in één land zowel schrijnende armoede als grote welvaart bestaat. Misschien is er tijdens een cultuurles gelegenheid om er eens verder over door te praten?
    Graag horen we weer van je! Het ga je goed! Gods zegen bij alles wat je onderneemt!

  • 23 Augustus 2010 - 17:23

    TmaaR:

    Heeeey!

    Blijft leuk om op deze manier te volgen wat je doet! Geloof dat je het wel naar je zin hebt daar;) En skieen daar echt heel gaaf!

    Afgelopen weekend ben ik met Jos, Emma, Adriaan, Marijke, Jolieke, Jelle en Coen naar het flevofestival geweest. We hebben o.a. Trinity gezien en toen moest ik nog wel even aan je denken;)

    Meid geniet ervan!

    Liefs,
    TmaaR

  • 24 Augustus 2010 - 14:46

    Simone:

    hi Paulien! Wat een geweldig verhaal weer! Ik ben weer thuis mét werkende pc :D dus kan nu je weblog beter en trouwer in de gaten houden ;)
    Prachting lijkt me dat Andesgebergte, is dat niet héél onwerkelijk? je ehbt vast genoten!
    Leuk met dat skiën, wat een verhaal dat je eerst 2x de mist in ging! vind het leuk dat je de foto's erzo onder kunt plaatsen.

    ik kijk uit naar je volgende blogje! :D
    kusje!

    ohja, vanaf volgende week moet ik ook weer aan de studie ;)

  • 24 Augustus 2010 - 18:45

    Marije:

    Heee Pauline!

    Superleuk om je avonturen weer te lezen. Wat maak je een hoop mee. Voelt vast aan de ene kant of je al maanden weg bent en aan de andere kant of je net vertrok..? Skieen, cool hoor! Eigenlijk ben ik vooral van de skihut en flugel en niet zo'n held op latten, maar het klinkt wel tof! Wel een geswitch, van de tropische salsa naar de winterse skipiste. Hier slaat het weer ook steeds om, maar het is nu al wel weer even prima. Wil het op de uni ook een beetje lukken? Hopelijk wel. Heel veel plezier daar en spreek je gauw!

    Dikke kus van je zus

  • 27 Augustus 2010 - 08:09

    Hans Blok:

    Mooi verhaal en gaaf dat je naast studie ook nog eens uitstapjes maakt. Via deze mail dank ik Paula voor de complimenten over mijn ski-kwaliteiten en wie weet een keer samen de Europeese sneeuw opzoeken maar dan alleen als ik weer een baan heb. Het is hier regenachtig maar dat wist je al. Als ik je verhalen lees denk ik terug aan mijn eigen studietijd in het buitenland en het zijn echt ervaringen die je opdoet om nooit te vergeten ! Geniet er vooral van en tel je zegeningen ! Hier elke dag nieuws over de mijnwerkers die in Chili onder de grond zitten !

    Groet en succes met alles.

  • 27 Augustus 2010 - 20:23

    Arnold Blok:

    Hoi lieve Pauline.
    Goed om te lezen dat je 't naar je zin hebt. Naast onze mails nu ook een berichtje op je blog. Iedereen moet namelijk weten (zie reacties op je vorige blog) dat salsa dansen wel degelijk een belangrijk vak is. Hoe kun je een zuid amerikanen leren kennen als je niet met ze gelachen, gehuild, gezongen én gedanst hebt!
    Je moet er natuurlijk wel een goed cijfer voor halen en dat héb je. Ik zal ook maar les nemen zodat we straks een dansje kunnen wagen...
    Intussen veel sterkte gewenst met het verwerken van alle indrukken. O.a. van de verdrietige omstandigheden waarin zoveel Chilenen (en millioenen over de hele wereld)moeten leven.

    Liefs (ook van mama) paps

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Santiago de Chile

Pauline gaat studeren in Chili!

Recente Reisverslagen:

24 December 2010

Feliz Navidad

07 December 2010

Iorana!

16 November 2010

El fin del mundo

02 November 2010

Somos mineros

17 Oktober 2010

¡Muchas Gracias!
Pauline

Mijn naam is Pauline en ik vertrek op 20 juli naar Zuid Amerika om daar 5 maanden te gaan studeren in Chili. Ik heb er onwijs veel zin in en ik hoop jullie via deze weblog op de hoogte te kunnen houden van al mijn avonturen. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen en af en toe eens een berichtje achter laten :)

Actief sinds 12 Juli 2010
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 24936

Voorgaande reizen:

20 Juli 2010 - 28 December 2010

Pauline gaat studeren in Chili!

Landen bezocht: