El fin del mundo - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Pauline Blok - WaarBenJij.nu El fin del mundo - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Pauline Blok - WaarBenJij.nu

El fin del mundo

Door: paulineblok

Blijf op de hoogte en volg Pauline

16 November 2010 | Chili, Punta Arenas

Hallo allemaal!

Tijd voor weer een verslag! Zijn inmiddels weer twee weken verder. Zit nu zo'n beetje in de laatste twee weken van de studietijd hier, dus ben hard bezig met de laatste verslagen en opdrachten af te ronden. Ook heb ik een mondeling tentamen waar ik best wel zenuwachtig voor ben. Ik begrijp de docent niet echt super goed en met de stof ben ik ook een paar weken geleden al zo'n beetje afgehaakt. Ben wel netjes naar alle lessen geweest dus hoop dat er toch nog iets is blijven hangen en ik moet er gewoon nog even twee weken hard tegen aan. Verder is het natuurlijk onwijs leuk om na die twee weken studeren een heerlijke reis te hebben naar Paaseiland, dat maakt ook al wel een hele hoop goed moet ik zeggen!

Vorig weekend ben ik met mijn Nederlandse studiegenoot die hier ook studeert een weekendje weg geweest. We hadden het nogal last minute besloten, op donderdag kwam het plan en op vrijdag gingen we al. Vrijdagmorgen hadden we om 7 uur al op bij het Estacion Central van Santiago afgesproken. Van daar uit vertrekken allerlei (inter)nationale bussen en ook treinen. Wij zouden naar La Serena gaan, een kustplaatsje ongeveer 500 km ten noorden van Santiago. We vertrokken rond kwart voor 8 met de bus en de bustocht zou zo'n 7 uur duren. In de bus lekker een beetje geslapen en van het uitzicht genoten en om 2 uur waren we in La Serena. Hier hebben we een hostel gezocht en gevonden en na ons te hebben geinstalleerd zijn we het centrum gaan verkennen. Daarna zijn we naar het strand gegaan en daar nog lekker uitgewaaid en heerlijk gegeten. Toen weer terug naar het hostel, het was inmiddels al avond, gedoucht en naar bed. We waren best wel moe. De volgende dag zouden we naar het strand gaan, helaas was het niet echt weer om de hele dag op het strand te gaan liggen, dus besloten we naar Coquimbo te gaan, een havenstadje 9 km van La Serena vandaan. Het was op zich een best leuk stadje. maar alles zag er wel wat vervallen en verwaarloosd uit. Iedereen keek ons heel erg aan, alsof we de eerste toeristen ooit waren. We hebben even wat rondgelopen en gingen toen wat eten in een restaurantje. We hebben lekker gegeten maar na de maaltijd wilden we betalen en toen bleek de tas van mijn vriendin gestolen! Dat was wel even schrikken. We hebben echt gewoon helemaal niks in de gaten gehad. De eigenaar van het restaurant is toen snel met ons naar een internetcafe gegaan waar ze de pasjes kon blokkeren en waar ze der ouders even kon bellen. Na dit hele gedoe had ze dus niet echt zoveel geld meer en de lol was er ook wel weer een beetje van af en daarom hebben we besloten om toen zaterdagavond al naar huis te gaan en kwamen we zondagmorgen weer aan in Santiago in plaats van maandagmorgen.

Afgelopen weekend is gelukkig wel alles goed gegaan. Heb samen met mijn twee huisgenoten Rachel en Emelie een hele mooie reis naar het zuiden van Chili gemaakt! Heb onwijs genoten van de prachtige natuur daar. Op donderdagmorgen om 7 uur vertrokken van huis om om 10 uur te gaan vliegen. Na een uur vertraging konden we om 11 uur eindelijk vertrekken. Het zou een vliegreis van 4 uur worden met een korte tussenstop in Puerto Montt. We hadden helaas maar een reisje van 4 dagen en er is zoveel moois te zien in Patagonie dus we moesten een goed plan opstellen om zoveel mogelijk uit onze reis te halen. Daarom wilden we heel graag op dag 1 al naar de pinguinkolonie gaan! Deze tour zou om 4 uur starten, maar door de vertraging ging dat allemaal heel krap worden. Toen we in de taxi zaten van het vliegveld naar het hostel waren we daarover aan het praten en bood de taxichauffeur ons aan naar de pinguinkolonie te rijden tegen een lager bedrag dan de tours. Dat wilden we natuurlijk wel en uiteindelijk zijn we dus met hem naar de pinguins gegaan. Dat was erg leuk! We waren zowat de enige dus we hadden de pinguins voor onszelf. Bij de zee waren de meesten en daar kon je niet al te dichtbij komen, maar gelukkig liepen er op het land ook wel een paar rond en die waren wel heel dichtbij. Echt heel leuk om die beestjes zo in het wild te zien. Ook liepen er konijnen, we zagen flamingo's, heel veel schapen, een stinkdier en struisvogels. Na een uur rondgelopen te hebben heeft de taxichauffeur ons verder gebracht naar het hostel. Daar hebben we onze backpacks gedumpt om het centrum in te kunnen gaan. We moesten namelijk alle tours gaan inplannen.

Uiteindelijk hebben we besloten dit te doen:
donderdagavond nog even snel Punta Arenas bekijken, eten, slapen. De volgende ochtend zouden we om 6 uur 's morgens al worden opgehaald voor onze tour naar Puerto Natales en van daaruit naar Nationaal Park Torres del Paine. Dan een hele dag in dat park en om 8 uur zouden we weer terug zijn in Puerto Natales (dat ligt ongeveer 3 uur rijden van Punta Arenas vandaan). Wij zouden dan in Puerto Natales blijven, een hostel gaan zoeken en dan de volgende ochtend om 7 uur zouden ze ons weer op komen halen voor een tour naar de gletsjers in Argentinie, wat ongeveer 5 uur rijden is, we zouden dan om 11 uur 's avonds weer terug zijn in Puerto Natales, waar we dan nog een nacht zouden blijven om vervolgens op zondagmorgen om 7 uur de bus te nemen naar Punta Arenas, om half 11 aan te komen, zodat we om 14:40 weer naar huis konden vliegen. Heel straks schema dus maar we hebben er geen moment spijt van gehad! Was heel gaaf allemaal.

Het nationaal park Torres del Paine was echt heel mooi! We zijn eerst naar een grot geweest en vervolgens naar het echte park. Echt elk uitzicht was weer mooier dan het andere. We hebben bergen, meren, watervallen, ijsbergen en stranden gezien. We zaten in een busje met 15 mensen, en steeds reed het busje weer verder, konden we een stuk wandelen en dan werden we weer naar een ander stuk gebracht. Het park is behoorlijk groot. Sommige mensen doen er trekkings van 10 dagen en hebben dan nog niet genoeg tijd. Zou er wel van alles over kunnen schrijven maar het zal toch nooit uitdrukken over hoe het werkelijk was. We hebben er in ieder geval erg van genoten.

Na deze dag werden wij in Puerto Natales afgezet waar we een hostel gingen zoeken. We kwamen bij een heel lief vrouwtje terecht, echt zo huiselijk en knus. We waren wel erg moe maar we wilden toch ook nog wel een sight seeing Puerto Natales doen dus zijn we ook hier nog rond gaan lopen. Vervolgens wat gegeten en toen lekker naar bed. De mevrouw vroeg aan ons hoelaat we ons ontbijtje wilden, en half 7 was prima voor haar. De volgende dag zouden we om 7 uur opgehaald worden voor Argentinie. We hadden al fotos gezien van de gletsjer en dat zag er ontzettend gaaf uit dus we waren al helemaal enthousiast. Na een uur in het busje waren we bij de grens om Chili uit te gaan. Vervolgens zaten we ongeveer 10 minuten in het busje in een soort niemandsland om vervolgens Argentinie in te gaan. Door dit reisje heb ik er weer 4 stempels bij in mn paspoort. In Argentinie gingen we naar het stadje Calafate. Vooral groot geworden door het toerisme naar het nationale park Los Glaciares (gletsjers). Het was echt een prachtig gezicht en je hoorde iedereen om je heen ook 'oh' en 'aah' roepen. De gletsjer was continu aan het afbrokkelen en dan vielen er enorme brokken sneeuw naar beneden wat een enorme plons gaf. Erg indrukwekkend. Na de wandeltour gingen we op een boot om dichterbij te komen. Dat was ook heel mooi! Helaas (of ja, misschien maar beter ook), vielen er toen geen ijsbrokken naar beneden. Na dit alles weer terug richting Chili, waar we om 11 uur 's avonds bij ons hostel aankwamen. Lekker slapen en de volgende ochtend om 6 uur weer uit bed om onze spullen in te pakken en ons klaar te maken om weer terug richting Punta Arenas te gaan.

Rond half 11 waren we in het centrum van Punta Arenas waar we even hebben rondgelopen. We zagen al wel dat er van alles aan de hand was en opeens kwam er dus een militaire band aangemarcheerd en een andere groep militairen kwam er achteraan. Toen gingen ze allemaal het volkslied zingen en de vlag hijsen. Vervolgens kwam er een soort parade van allemaal kinderen in hun schooluniform. We weten nog steeds niet exact wat er aan de hand was, maar het leek een soort viering van de educatie in Punta Arenas, dat zoveel jaar bestond. Wat wel typisch Chileens was was dat er in de militaire optocht een zwerfhond mee liep. Na deze optocht gingen we naar het vliegveld en om 3 uur vlogen we weer terug richting Santiago en om 8 uur waren we weer thuis.

Het was dus echt een heel geslaagd weekend. Heb fotos op mijn site gezet, en voor diegene die lid zijn van facebook, daar staan nog meer foto's.

Van de kou nu weer lekker terug in de zon, voordat ik in december weer terug ga naar de Nederlandse kou. Hoop dat alles met iedereen goed gaat en tot over een paar weken!

x Pauline

• 17 November 2010 - 07:16

Simone:

Wat een heerlijk verhaal weer!
    je hebt echt alles eruit gehaald wat erin zit met die reisjes/tourtjes. Wat vervelend van die tas van die vriendin! en wat leuk dat je al die dieren gezien hebt!

geniet er nog maar van en succes met je tenamen!

dikke knuffel!

• 17 November 2010 - 07:23

Simon:

Hoi Pauline,
    We hebben weer met veel plezier je verslag gelezen. Het is weer goed te merken dat je je daar niet verveelt.
    Groeten en tot over een maand of zo.
    Simon, Jozien en kids

• 17 November 2010 - 10:18

Familie Wassink:

Hee Pauline,

Ik heb weer genoten van al je belevenissen en van je bijzonder mooie foto's.
    Heel veel sterkte met je mondeling tentamen en met het studeren.
    Een heel fijne tijd op Paaseiland en de laatste weken in Chili.

een hartelijke groet van ons allemaal,

• 17 November 2010 - 12:29

Anne:

Heeee Pauline!

Wat een superverhaal weer. En die fotooooo's WAUW! Wat is de Nederlandse natuur dan toch saai!

Succes met je laatste weken school. Wel gek hoor, dat geeft wel een beetje het idee dat je al bijna weg gaat, maar je hebt gelukkig nog even. :) Geniet ervan! En succes met de mondeling!

xxxxx

• 17 November 2010 - 18:27

Maaike:

Hee Paulien!

Klinkt allemaal super! Je maakt zoveel leuke dingen mee, wowie, maar je verdient het!

Hele gave foto's ook, geweldig!

Succes met je tentamens!

x Maaike

• 18 November 2010 - 08:09

Henk En Paula:

He Pauline,
    Zo ongeveer de laatste loodjes al valt het met dat lood wel mee; nog even aan de studie en alweer "vakantie"; als je al angst voor vliegen had....nu wordt het een gewoonte! Pinquins zijn naar mijn idee echt grappige dieren dus ik zou ervan genieten. Ben je al lekker gekleurd of voel je je nog een wiete kiep? Hier hebben we oudejaarsavond gevierd i.p.v. verjaardag voor Henk want op de dag zelf was ik alleen thuis om even te eten en pas laat in de avond weer.
    's Morgens vroeg om half 6 cadootjes geven en/of zingen is niet mijn ding maar dat herken je wel.
    Ga nog even lekker hard aan het werk en geniet!
    Groet liefs H en P

• 21 November 2010 - 22:49

Renée:

Hoi Paulien,

Wat een fantastisch verhaal weer. Ik heb ook even je fotoboek "doorgebladerd", je hebt zoveel moois gezien, die ijsbergen, zo indrukwekkend. Nog even de laatste loodjes voor de studie. Eigenlijk vergeet ik iedere keer als ik je verhalen lees dat je daar ook voor studie bent. Het zijn zulke waardevolle ervaringen.
    Veel plezier weer.

Groetjes Renée

• 22 November 2010 - 13:41

Guido En Ana:

Ha die Pauline,

Met veel plezier lezen we met enige regelmaat jou blog. Zo te zien ben je in een prachtig land terecht gekomen en kan je er ook nog een beetje suderen tussen alle vakanties en tripjes door ;) We wensen je nog een hele plezierige tijd aldaar.

Hartelijke groeten van ons vieren.
    De buren van nr. 78

• 29 November 2010 - 21:54

Fam. Van Loon:

Hoi Pauline,

Met enige vertraging nu je reisverslag bijgelezen, leuk! En bedankt!
    Volgens mij zijn de 2 weken blokken nu achter de rug of bijna achter de rug en ga je bijna aan je reis naar Paaseiland beginnen. Fijne tijd alvast toegewenst!
    Van je ouders begreep ik, dat je eind dec. terug hoopt te keren (ik dacht pas in januari),dus dat komt ook alweer dichterbij... Inmiddels wordt het hier in Nederland kouder, dus we zitten naar de mutsen uit te kijken:)
    We wensen je nog een hele goede tijd daar toe en hopen op een goede terugreis, daar zullen we voor bidden!
    Groeten,
    familie van Loon

• 30 November 2010 - 15:24

Judith:

Hi Pauline,
    Tsjonge, wat beleef je veel. Ik zou toch bijna jaloers worden :-). Heel veel succes met je tentamen!!!! En geniet daarna nog heerlijk van je reis.

Het is hier ontzettend koud, dus wil je misschien wat warmte mee terug nemen....

Groetjes
    Johan, Judith & David