¡Muchas Gracias! - Reisverslag uit Isla Negra, Chili van Pauline Blok - WaarBenJij.nu ¡Muchas Gracias! - Reisverslag uit Isla Negra, Chili van Pauline Blok - WaarBenJij.nu

¡Muchas Gracias!

Door: paulineblok

Blijf op de hoogte en volg Pauline

17 Oktober 2010 | Chili, Isla Negra

Hallo allemaal!

Allereerst wil ik jullie allemaal van harte bedanken voor alle felicitaties voor mijn 20e verjaardag! Echt geweldig om zoveel emails, ecards, krabbels en berichtjes te krijgen! Ook echt heel leuk om een filmpje te krijgen van de familie Blok. En wat leuk dat zoveel mensen uit de India groep me een berichtje hebben gestuurd. Dat liet me echt voelen dat ik er toch bij hoor ook al ben ik ver weg en het liet me echt jarig voelen. Het is erg vreemd om je verjaardag zo in een ander land te vieren, maar het was wel erg leuk :)

Verder zijn we hier natuurlijk van de week ook met onze gedachten bij de mineros uit de mina San José geweest. Wat een wonder dat deze mensen na 2 maanden onder de grond allemaal levend naar boven zijn gekomen! en wat een emoties. Vond het heel indrukwekkend om te zien en ben erg blij voor de mijnwerkers en hun families dat het uiteindelijk toch eerder is gelukt dan men in eerste instantie dacht. Gloria a Dios!

Met de studie gaat alles ook wel zo'n beetje zijn gangetje. Het voelt nog steeds wel vreemd, want af en toe voelt het gewoon veel meer als een vakantie om hier te zijn dan om echt hard te studeren. Ik moet op zich wel veel dingen doen en het is ook best wel moeilijk, maar toch voelt het heel anders dan in Nederland. Mijn cijfers zijn allemaal wel goed dus dat is allemaal fijn. Nog maar zo'n 6 lesweken en dan zit het er al weer op.

Mijn verjaardag heb ik leuk gevierd! Op zaterdagavond zijn we naar een balletvoorstelling geweest van het Ballet Nacional Chileno. Er werden in totaal twee stukken opgevoerd. Het was erg leuk om te zien. Daarna zijn we nog de stad in gegaan. Op zondagavond hebben we een barbecue gehad hier thuis met als afsluiter lekker ijs. We hadden zoveel ijs in huis gehaald dat we er de hele week verder nog van gegeten hebben!
Maandag was iedereen vrij omdat het een feestdag was. Op 12 oktober 1492 is Colombus aangekomen in Zuid Amerika en deze dag wordt elk jaar nog herdacht, rassendag. Maandag was het 11 oktober, maar ze vieren de feestdagen altijd op de dichtstbijzijnde maandag of vrijdag, om zo een lekker lang weekend te maken.

Verder gewoon school gehad van de week en vrijdag hadden we een uitstapje met mijn klas van de cursus: "Chile, los chilenos y su cultura". Er waren allemaal plekken over dus we mochten ook mensen uitnodigen en ik had Emelie, mijn huisgenootje uit Zweden, uitgenodigd om mee te komen. We moesten om 9 uur bij de universiteit zijn om naar onze eerste bestemming te gaan: Isla Negra. In dit plaatsje gingen we het huis van Pablo Neruda bezoeken, een Chileense poeet en nobelprijswinnaar. Er zijn in totaal drie huizen van hem die je kunt bezoeken, en dit was het eerste huis dat ik heb bezocht. Wat een mooie plek! Prachtig uitzicht op de zee. We kregen een rondleiding door het huis en daarna konden we zelf nog even rondlopen door het dorpje.

Daarna even 10 minuten in de bus om vervolgens een wandeling te gaan maken op het strand. We liepen een route die heet: ruta de las cruces. De zon scheen heerlijk, maar door de wind was het nog wel een beetje koud. Maar we hebben heerlijk gelopen, zo'n 3 uur! Aan de andere kant van het pad stond de bus ons weer op te wachten om ons naar het laatste dorpje te brengen: Pomaire. Dit dorpje leeft vooral van de pottenbakkerij. We zijn bij een pottenbakker langs geweest en hij vertelde wat over zijn werk en twee mensen uit de klas mochten zelf ook proberen iets te maken. Dat bleek nog niet zo mee te vallen, ook al zag het er makkelijk uit. Daarna konden we zelf nog even rondlopen en spullen kopen en daarna weer terug richting Santiago waar we rond 9 uur weer aankwamen.

Na deze lange en vermoeiende dag lekker een douche genomen om vervolgens weer vroeg naar bed te gaan want voor zaterdag stond er nog wat anders op het programma! Surfen! Ik ging weer met Emelie en we gingen met een organisatie "Santiago Exchange" die steeds allerlei activiteiten organiseert voor buitenlandse studenten hier in Santiago. We moesten om 8 uur al bij de bus zijn dus dat was vroeg opstaan! Gelukkig konden we vervolgens nog 2.5 uur slapen in de bus dus uiteindelijk kwamen we uitgerust aan bij het strand. We hadden erg veel geluk want na een week slecht weer was het die zaterdag voor het eerst weer mooi bij dat strand. Bij het strand aangekomen moesten we allemaal onze wetsuits aandoen! Het kostte even wat moeite maar uiteindelijk had iedereen zijn pak aan en konden we aan de warming up beginnen. Even wat rondjes rennen, wat rondspringen en wat rek- en strekoefeningen en vervolgends werden de groepjes ingedeeld. Ik zat met Emelie en een jongen uit India.

Eerst hebben we wat geoefend op het strand, dat was niet zo moeilijk, maar daarna in de zee viel het nog wel even tegen. Zijn een aantal keer flink kopje onder gegaan en hebben heel wat water in onze oren, neus, ogen gekregen, maar uiteindelijk lukte het toch wel om even rechtop te staan op ons surfboard. We hadden een instructeur die ons heel goed hielp en het was wel erg leuk! Na zo'n drie uur vallen en opstaan zijn we lekker in de zon gaan liggen en daarna zijn we naar een restaurant gegaan voor onze lunch. Heerlijk vis gegeten met mooi uitzicht over de zee.

Na de lunch was de zon ineens verdwenen en was het best wel koud geworden. We mochten weer verder surfen, maar ik voelde er niet heel veel voor om weer dat natte pak aan te doen. Er waren wel drie anderen die nog zin hadden, maar ikzelf heb er voor gekozen om met wat anderen lekker te gaan wandelen op het strand. Nadat iedereen het water uit was gekomen kregen we onze diploma's! Een leuk aandenken aan een leuke dag. Vervolgens weer de bus in, lekker slapen allemaal, en om 8 uur waren we thuis. Lekker gedoucht en gegeten en nu zit ik mijn verhaal voor jullie te typen.

Maandag ga ik waarschijnlijk nog met een huisgenoot naar een dorpje in de buurt van Santiago en verder gewoon weer aan de studie. Voor het komende weekend weet ik nog niet wat ik ga doen, dus ik weet niet wat ik de volgende keer zal vertellen. Ik heb op mijn website ook weer wat foto's gezet, zowel van Mendoza als van het strand.

Ik hoop dat in Nederland ook alles goed gaat met iedereen en tot de volgende weblog!

x Pauline

http://www.flickr.com/photos/52381775@N06/


  • 17 Oktober 2010 - 05:32

    José En Onno:

    Hallo Pauline,
    Goed om te zien en te horen dat je het naar je zin hebt. We krgen het mailtje met je verjaardag na onze vakantie dus we waren veels te laat om te reageren maar gelukkig zijn er velen die gereageerd hebben. We missen je in de supermakt! Geniet nog maar lekker van de vakantie/studie want voor je het weet zit je weer in Nederland waar we vannacht nachtvorst hebben gehad en overdag het niet meer dan 10 graden is. Veel succes en we zien je snel genoeg. Jammer dat je komend weekend niet mee kan op kamp maar we zullen aan je denken.

    Groetjes van José en Onno Rugenbrink

  • 17 Oktober 2010 - 11:06

    Simone:

    hi paulien!
    wat een heerlijk verhaal weeer! Gaaf van dat surfen en ik ben blij dat je veel gehoord heb van voor je verjaardag van het thuisfront (jim en ik hebben vorige week ook een heerlijk taartje op je geteten, aardbeien welteverstaan).

    Het wordt hier inmiddesl steeds kouder!

    xxx

  • 17 Oktober 2010 - 17:10

    Renée:

    Hoi Pauline,

    Ik kan me voorstellen dat je reis meer als vakantie voelt dan als studie. Je vrije tijd besteed je zo intensief dat studie bijzaak is (of lijkt).
    Met Anne heb ik af en toe via internet live naar de redding van de kompels gekeken, wij vonden het ook erg indrukwekkend.

    Er komen vast nog meer mooie ervaringen bij. Dus veel plezier maar weer.
    Groetjes Renée


  • 17 Oktober 2010 - 18:13

    Anne:

    Paulineee!

    Klinkt allemaal weer heerlijk. Wou dat ik elk weekend van die fantastische dingen deed. Surfen lijkt me echt leuk, ben je nog van plan om nog eens verder te leren?

    Het lijkt trouwens echt alsof er heel vaak feestdagen zijn in Chili zeg! :O gezellig lijkt me dat!

    Heb je trouwens al typisch Chileense gerechten gegeten? Daar ben ik wel benieuwd naar. :)

    xxx en weer veel plezier de komende tijd!

  • 18 Oktober 2010 - 16:29

    Simon En Jozien:

    Hé Pauline,
    Leuk dat je zo verwend bent met (digitale) post op je verjaardag!
    In Nederland stond het nieuws ook even bol van de chileense mijnwerkers.
    Deze week is het herfstvakantie in ons deel van Nederland.
    Het ga je goed! Hartelijke groeten van family Baars!

  • 20 Oktober 2010 - 19:08

    Martin En Mirjam:

    Zo, we zijn weer bijgelezen van al je belevenissen. Geweldig hoor. Leuk om er af en toe wat fóto's bij te zien. Het is wel een hele mooie ervaring die je daar opdoet.

    Veel liefs uit een nat en koud nederland van Martin en Mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Isla Negra

Pauline gaat studeren in Chili!

Recente Reisverslagen:

24 December 2010

Feliz Navidad

07 December 2010

Iorana!

16 November 2010

El fin del mundo

02 November 2010

Somos mineros

17 Oktober 2010

¡Muchas Gracias!
Pauline

Mijn naam is Pauline en ik vertrek op 20 juli naar Zuid Amerika om daar 5 maanden te gaan studeren in Chili. Ik heb er onwijs veel zin in en ik hoop jullie via deze weblog op de hoogte te kunnen houden van al mijn avonturen. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen en af en toe eens een berichtje achter laten :)

Actief sinds 12 Juli 2010
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 24914

Voorgaande reizen:

20 Juli 2010 - 28 December 2010

Pauline gaat studeren in Chili!

Landen bezocht: