Cruzar la frontera - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Pauline Blok - WaarBenJij.nu Cruzar la frontera - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Pauline Blok - WaarBenJij.nu

Cruzar la frontera

Door: paulineblok

Blijf op de hoogte en volg Pauline

05 Oktober 2010 | Argentinië, Mendoza

Hee allemaal!

Ben vannacht teruggekomen van mijn tripje naar Argentinie en ik heb een hele leuke tijd gehad! Argentinie is toch wel weer een beetje anders dan Chili, ook al is het best dichtbij. De mensen en de gebouwen zijn meer Europees. Ook was er ander geld en daar moesten we ook even aan wennen. We rekenden van Argentijnse pesos naar Euro's en dan weer verder naar Chileense pesos.

We vertrokken op donderdagavond om 10 uur. Ik had eerst nog les tot half 9 en daarna zou ik rechtstreeks doorgaan naar het busstation. Op het station zou ik de anderen zien met wie ik ging. Om 5 voor 10 waren ze er eindelijk en gelukkig waren we nog net op tijd voor de bus! We waren in totaal met 11 mensen, 10 huisgenoten en 1 vriend van een huisgenoot. Na een aantal uren hobbelen in de bus (wat best eng was want een vangrail en lantarenpalen kennen ze hier niet) kwamen we aan bij de grens. We moesten er allemaal uit en hebben een aantal uren moeten wachten bij de grens in de kou. Gelukkig was uiteindelijk alles goed en kreeg iedereen zijn stempels en konden we verder rijden. Het laatste stuk van de rit was het al licht en konden we de prachtige bergen van de Andes zien. Heel erg mooi. Om 8 uur kwamen we aan bij het station van Mendoza en konden we ons geld opnemen en een taxi zoeken om naar het hostel te gaan. Het hostel was erg leuk een jeugdhostel met diezelfde avond nog een feestje! We hadden drie kamers, 2 voor 4 personen en 1 voor 6. Op zaterdagmorgen zouden er namelijk nog 2 mensen van onze groep komen.

Ikzelf sliep op een kamer van 6, weer dezelfde 3 meisjes als in San Pedro de Atacama en nog een meisje uit de Verenigde Staten. Op zaterdagmorgen zou nog een meisje uit Costa Rica komen. Eigenlijk hoorde het ontbijt op dag 1 er nog niet bij maar we waren zo hongerig en moe van de reis dat de eigenaar ons lekker een ontbijtje aanbood! Erg fijn. Na het ontbijt en het indelen van de kamers en even te hebben geslapen gingen we rond 1 uur richting het centrum. We bleven tegen onszelf zeggen dat we in Argentinie waren, dat besef je je niet de hele tijd. Mendoza is een erg leuke stad, leuke oude trams en het is erg schoon allemaal. Waren ook niet echt straathonden en die heb je in Chili wel heel veel. We hebben in het centrum wat winkels bekeken en toen hadden we alweer opnieuw honger. Zijn ergens in een restaurantje gaan lunchen en daarna naar de Plaza de Independencia om vervolgens met een toeristenbus een tour te maken door de stad. Erg grappig zo'n bus zonder dak en iedereen die continu alleen maar foto's neemt. De busrit duurde zo'n 2 uur en we gingen ook een soort heuvel op, van waaraf je de stad kon zien liggen.

Na de bustour weer even winkelen en rond 9 uur waren we in het hostel voor het feest van de avond! Er was een lekkere barbecue waar je onbeperkt vlees kon eten. Daarna ging de muziek aan en konden we dansen! Het was erg gezellig allemaal.

Op zaterdag hadden we de wine bike tour gepland staan! De streek is bekend om zijn wijnen en wij wilden die weleens proeven. Met een busje gingen we naar de eerste wijngaard, een familiebedrijf. We kregen een rondleiding door het bedrijf en daarna gingen we de wijnen proeven. Na deze wijngaard gingen we op de fiets naar de volgende. Dit was meer een fabriek. Ook hier kregen we een rondleiding en konden we wijn proeven. Vervolgens gingen we weer op de fiets naar de laatste wijngaard en ook hier kregen we weer een rondleiding en konden we proeven. Hebben Torrontés, Merlot, Chardonay, Sauvignon en Malbec gedronken. De Torrontés was mijn favoriet. Na alle wijnen zijn we naar een chocolaterie geweeest waar ze allemaal chocoladesoorten maken en jam en likeuren. Ook hier konden we weer van alles proeven. Daarna gingen we weer naar het hostel en in de avond zijn we naar een all you can eat restaurant geweest, we hadden allemaal best trek dus dat was heerlijk! Ook de toetjes waren erg lekker en daarna zaten we allemaal goed vol.

Zondag was alweer onze laatste dag.'s Morgens weer even naar het centrum geweest, nog naar een kathedraal geweest en in het park gezeten. Om 3 uur gingen we op pad voor het Parapenten (of paragliden)! Met een auto werden we opgehaald en gingen we de bergen in. Het waaide heel erg en daarom was het nog even afwachten of we wel konden gaan maar uiteindelijk konden we gelukkig gaan! Het was echt ontzettend leuk! Echt een hele leuke ervaring! Ik ging met Emelie, Soléne en Marie. Je zit tijdens het vliegen vast aan een ander persoon, deze mannen doen dit elke dag zo'n 4/5 keer per dag. Voor ons was het helemaal nieuw dus we waren helemaal enthousiast. Je zit vast aan een soort vlieger, dan ren je een stukje en wordt je meegenomen door de wind. Het was echt prachtig om de bergen onder je te zien. Het vliegen duurde zo'n 20 minuten en toen gingen we weer landen. Dan moet je een beetje rennen en dan ben je er weer.

Na het paragliden weer terug naar het hostel, even onze tassen opgehaald, bij Mac Donalds gegeten en toen moesten we helaas alweer terug naar Chili. Om 10 uur vertrok de bus weer. Ze hebben me er weer in gelaten en de terugweg ging veel sneller allemaal. Om 4 uur 's nachts waren we weer thuis. Vandaag was ik gelukkig nog vrij dus heb lekker uitgerust vandaag. Morgen weer aan de studie en vanavond nog even wat huiswerk maken.

Ben inmiddels ook al weer op de helft van mijn tijd hier, de tijd vliegt! Dit weekend ben ik jarig, moet nog even kijken hoe ik het vier. Deze week moet ik allerlei opdrachten inleveren dus moet even hard aan de studie. Heb het filmpje gezien van de Blokkendag, bedankt voor de boodschap en het ziet er leuk uit! Groeten aan iedereen.

Hoop dat met iedereen nog steeds alles goed is, erg leuk om de berichtjes steeds te lezen! Tot de volgende keer maar weer.

x Pauline

• 05 Oktober 2010 - 01:20

Tamara:

Wat een jaloersmakende verhalen weer. Bizar ook dat er zo'n contrast kan zijn tussen landen die zo dicht bij elkaar liggen. Vergeten we inderdaad soms wel eens.

Dat paragliden lijkt me echt geweldig!

xx

• 05 Oktober 2010 - 06:38

Gerard En Bertha :

Inderdaad, wat een geweldig verhaal!!
    En heerlijk dat je er zo van geniet.
    Een heel bijzondere ervaring lijkt mij ook het parapenten.
    Wij hebben tijdens onze vakanties aan het meer van ANNECY heel veel parapentes naar beneden zien komen en zijn ook een paar keer de berg opgeweest om te kijken als ze gaan springen.
    Nu ga je weer aan de studie. Heel veel succes!!
    Alvast een heel fijne verjaardag toegewenst en een hartelijke groet van ons allemaal,

• 05 Oktober 2010 - 07:26

Simon:

Hey Pauline,
    Het blijft leuk om met je mee te reizen door je verhalen. Ik wens je alvast een fijne verjaardag en dat het genieten, naast je studie nog maar even door mag gaan.
    Groeten, ook namens Jozien en de kids

• 05 Oktober 2010 - 07:29

Pauline:

Wow zit je alweer op de helft! Pfff geniet nog maar even goed dan, want voordat je het weet is het voorbij! :(

Je verhaal klinkt weer superleuk! Vooral dat paragliden wooehoeee dat lijkt me echt gaaf!

Vind je trouwens die honden niet eng in Chili? Niet echt iets voor jou! :P

• 05 Oktober 2010 - 07:55

Simone:

nou zeg, ben er weer niet in geslaagd om de eerste te zijn die reageert :P

Heerlijk verhaal weer, en dat paragliden! fantastisch, lijkt me helemaal geweldig! En dat wijn proeven, was dat aan het eind niet eh, heel eh... gezellig? :P Wat een belevenissen weer zeg! ontzettend leuk!

Ben idd benieuwd hoe je je verjaardag viert, ik denk aan je!

• 05 Oktober 2010 - 17:56

Mees:

Lieve tante Pauline,

Wat schrijf je fantastische verhalen! Het lijkt soms wel of we er nu zelf een beetje bij zijn! Ik ben al aan het aftellen tot je weer thuis bent :)

XXX Mees

Jan Jaap en Stephanie

• 06 Oktober 2010 - 14:23

Opa@Oma Quist:

Lieve Pauline,
    Je kan weer een vlaggetje toevoegen aan je lijst bezochte landen.Je maakt hele leuke dingen mee,zoals het paragliden. Wij hebben daar in Oostenrijk en frankrijk ook wel eens naar staan kijken maar meevliegen hebben we nooit gedaan. Lijkt me heel leuk. Als ik jonger was zou ik het als sport gaan beoefenen.
    Verder beoefen je naast het paragliden het bezoeken van wijnboerderijen en het nuttigen van stevige maaltijden. Meisje ,denk om je lijn!!Maar geniet maar lekker van je "studiereis" De wereld zou voor jou twee maal zo groot moeten zijn.Nou meisje geniet er maar fijn van ,voor je het weet zit je weer in Capelle. Hartelijke groeten van Oma en Opa.

• 06 Oktober 2010 - 15:23

Henk En Paula:

Hoi sportieveling,
    Wat een verhaal weer; Henk krijgt van die foto van je voeten boven de bergen spontaan kotsneigingen; heeft hoogtevrees en springt nog niet van een aardappelkist. Stoer van je hoor. Hebben wel indruk dat je veel tijd aan eten besteedt; lekker hoor!!!!!!!!!!!
    Voor je verjaardag vast van harte gefeliciteerd; misschien probeer ik nog een digikaart maar het kan wel eens zijn dat je hem na veel mislukte pogingen pas volgend jaar krijgt. Als het wel lukt ga ik mezelf (Paula) een schouderklopje geven of ik trakteer mezelf op een Irish Coffee vanwege de gelaagde poging ( en ook natuurlijk op jouw birthday.
    Liefs,groet uut Grieps.

• 06 Oktober 2010 - 19:02

Renée:

Je hebt wel lef, die rit naar Argentinië en het paragliden brrrrr. Maar fantastisch wat je weer gedaan hebt. Leuke (misschien toch stiekem een beetje eenzame) verjaardag en geniet nog van de helft die komen gaat.
    Groetjes Renée

• 06 Oktober 2010 - 19:10

Anne:

OEPS! ik had per ongeluk pauline boven mn dingetje gezet ipv anne, hahah! Jij vroeg je al af wie die geheimzinnige was? :P
    Berichtje vóór Pauline, van Anne :P

• 08 Oktober 2010 - 15:10

Anouk:

Hey Pauline,

Wat leuk om je verhalen hier te lezen. En wat doe je daar veel leuke dingen zeg! Klinkt echt super allemaal. Meid, geniet nog lekker van de tijd daar!

Liefs, Anouk

• 09 Oktober 2010 - 15:18

Hans Houtman:

Pauline,
    Geweldig om je verhalen te lezen. Nu ook nog proberen om zo'n 20 mutsen te versieren in Chili voor de sponsoractie in capelle.

en...... van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

• 09 Oktober 2010 - 15:46

Ankie Van De Polder:

Hallo Pauline, volgens mij heb jij het er prima naar je zin als ik zo je verhalen lees. Toevallig weet ik dat jij op 10-10-10 jarig bent en 20 wordt. Van harte gefeliciteerd, nog heel veel jaren in goede gezondheid en veel geluk. Groetjes, Ankie

• 09 Oktober 2010 - 17:44

Aad En Cocky Klop:

Pauline,
    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Al 20!!
    Je geniet wel,zeg,erg leuk om je belevenissen te lezen.
    Fijne dag!
    Hartelijke groetjes.

• 09 Oktober 2010 - 18:24

Familie Van Loon:

Hoi Pauline!
    Van harte gefeliciteerd met je 20e verjaardag! Geweldig zeg! Zo heb je nog binnen de 20 jaar de wereld van boven gezien!
    Groeten!
    De Van Loontjes

• 09 Oktober 2010 - 19:29

Arjen En Stella:

Beste Pauline,
    Mooi om je verhalen te lezen. Maar voor nu: van harte gefeliciteerd met je 20ste verjaardag - maak er een gezellige dag van!
    Hartelijke groet, ook van Ruben en Diana van Berk

• 09 Oktober 2010 - 19:32

Jan En Els Dekker:

Lieve Pauline,
    We genieten iedere keer weer heel erg van al je verhalen. Heel leuk om te lezen en om zo met je mee te kunnen leven.
    We wensen je een heel fijne verjaardag toe, zo ver van huis, en een heel goede tijd nog in Chili.
    Groetjes, Jan en Els

• 09 Oktober 2010 - 20:13

Pieter En Coby Vlok:

Beste Pauline,

We willen jou van harte feliciteren met je 20e verjaardag. Een bijzondere mijlpaal in je leven en dan nog op zo'n bijzondere datum 10-10-'10. Geniet van die dag al ben je ook ver van huis verwijderd. Maak er ondanks dat toch een hele mooie dag van. En we hopen dat al die felicitaties o.a. ook uit de Ontmoetingskerk er een feestelijk tintje aan zullen geven. Een hartelijke groet uit Rotterdam.

• 09 Oktober 2010 - 21:35

Ineke & Berrie:

Ha Pauline,
    Schandalig lang al niks laten horen. Moest ook even een paar verslagjes bijlezen. Sjonge wat een gave reis zeg. Waarschijnlijk doordat het veel minder interessant is om over je studie te schrijven, komt het op mij vooral over als een heel erg bijzondere vakantiereis.
    Maar ik begrijp ook dat je naast al die geweldige trips ook druk aan de studie bent.
    Wat heb jij hier goed aan gedaan zeg!
    Pauline ik weet niet hoe het precies zit met het tijdsverschil, maar het is goed mogelijk dat je nu al jarig bent.20 jaar hè, de tienerjaren achter de rug...
    Wij wensen je een heel leuke verjaardag en een heel mooi nieuw levensjaar.
    Liefs Ineke (& de rest)

• 10 Oktober 2010 - 04:02

Arnnold & Anne Marie:

Allerliefste Pauline,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Een prachtig nieuw jaar gewenst met God en mensen. Je bent wel heel ver weg nu, maar voor ons gevoel toch ook heel dichtbij. In gedachten zien we je al proosten, want het is nu immers 0.00 uur daar. Een heerlijke dag gewenst en...we skypen nog wel.

liefs papa en mama

• 10 Oktober 2010 - 06:17

Christien Wartenberg:

Hallo Pauline,

Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Geniet maar van je reis,leuk om je verhalen te lezen.

groeten ook van Marlous

• 10 Oktober 2010 - 06:34

Corrie 't Hart:

Ha Pauline,

Van harte gefeliciteerd met je 20e verjaardag! Wel uniek zeg op 10-10-10 en dan ook nog zo ver weg in Chili. Ik wens je voor vandaag een hele fijne dag ondanks het feit dat je ver bij familie en vrienden vandaan bent, maar ongetwijfeld zul je daar ook lieve mensen om je heen hebben. Ook nog een goede tijd verder gewenst in Chili enne ik ga vanaf nu natuurlijk ook je verhalen volgen. hartelijke groeten, Corrie

• 10 Oktober 2010 - 09:32

Jaco En Conny Klomp:

Hoi Pauline,

Van harte gefeliciteerd met je 20ste verjaardag !
    Wij wensen je een fijne dag toe.
    Super leuk om je reisverhalen te lezen en veel succes met het bemachtigen van die mutsen die wij allemaal zo leuk vinden.

Groeten uit Capelle a/d IJssel.

• 10 Oktober 2010 - 09:39

Bart En Marloes:

Hoi Pauline,

GEFELICITEERD!!!! Hopelijk verwennen ze je daar nog een beetje vanddaag en voel je je jarig :-D!!

Leuk om even te lezen wat je allemaal meemaakt in het verre Chili....

Veel suc6 nog met je studie en we wensen je nog een hele leuke tijd toe!!

Groeten,
    Bart en Marloes

• 10 Oktober 2010 - 11:27

Simon En Jozien:

HEEL HARTELIJK GEFELICITEERD!!!Maak een gezellige dag van deze bijzondere verjaardag!Natuurlijk ook felicitaties van de rest van de family! Het ga je goed!

• 10 Oktober 2010 - 14:38

Werner En Pauline:

Hoi Pauline,

Van harte gefeliciteerd met je 20ste verjaardag! Maak er een mooie dag! van. Heel bijzonder hoor, een verjaardag zo ver weg van familie en vrienden. Fijne tijd nog en tot de volgende keer.

Werner en Pauline

• 10 Oktober 2010 - 15:13

Steenhuijsjes:

Heej Paulientje!!

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag! Maak er een lekker Zuid Amerikaans feestje van, want dat kunnen ze daar wel! Een dag om niet te vergeten! Mooie verhalen allemaal, een superervaring!!Geniet ervan! Lieve groetjes van Marc, Marieke en Thijmen

• 10 Oktober 2010 - 17:07

Puck Ter Schuur.:

Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!Wat een geweldige belevenis om zover weg je verjaardag te vieren .Geniet ervan !!!!Liefs van Ons.

• 10 Oktober 2010 - 18:15

Andre De Jongi:

beste pauline.

van harte met je verjaardag.

vr gr andre paula marit en timo de jong
    capelle aan den ijssel

• 10 Oktober 2010 - 18:22

Jannie Meendering:

Hallo Pauline

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Nog een heel goede en fijne tijd in Chili en we komen nog wel eens digitaal langs!

Hartelijke groeten van ons beiden,
    Henk en Jannie.

• 10 Oktober 2010 - 19:01

Joost & Clea :

Nu pas lees ik de mail en wij willen je op de valreep feliciteren met je 20e verjaardag. Je kent ons niet, maar als je terug bent zullen wij ons aan je voorstellen. Veel succes met je studie en geniet ook van de andere cultuur en natuur. Hartelijke groet! Joost en Clea

• 11 Oktober 2010 - 08:02

Sjaak En Jacobien:

Hallo Paulien,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Nog vele jaren en dat je veel van de wereld mag zien en zij van jou

hartelijke groeten

Jacobien, Sjaak, Eline en Sara

• 11 Oktober 2010 - 08:02

Sjaak En Jacobien:

Hallo Paulien,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Nog vele jaren en dat je veel van de wereld mag zien en zij van jou

hartelijke groeten

Jacobien, Sjaak, Eline en Sara

• 11 Oktober 2010 - 10:42

Dick, Wilma, Joost:

Hoi pauline,
    Ook van ons van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Wij hopen dat je een fine dag gehad hebt.
    Wilma hoopt overigens ook op een muts; gaat dat allemaal lukken?

• 16 Oktober 2010 - 09:34

Ronald:

HeeyZ! weer even bijgelezen! Spectaculair, lijkt me groots om de Andes zo van alle kanten te zien. Weet eigenlijk niet of je nog plannen hebt voor meer excursies?

En, hoe gaat 't eigenlijk met het studeren zelf? Veel inhoudelijk nieuwe aspecten en uitdagingen, of is het vooral de taal uitdiepen?

Ik zal zeker de laatste zijn... maar alsnog gefeliciteerd met je 20ste! Een fijn, spannend en vooral liefdevol nieuw jaar gewenst! Succes met alles en genietze!

ronald