Iorana! - Reisverslag uit Hanga Roa, Chili van Pauline Blok - WaarBenJij.nu Iorana! - Reisverslag uit Hanga Roa, Chili van Pauline Blok - WaarBenJij.nu

Iorana!

Door: paulineblok

Blijf op de hoogte en volg Pauline

07 December 2010 | Chili, Hanga Roa

Hallo allemaal!

Iorana, oftewel hallo in Rapa Nui! We zijn inmiddels weer een paar weken verder en ben gisteravond terug gekomen van een hele mooie reis naar Paaseiland! Het was echt een geweldige ervaring. Ben heel blij dat ik deze reis heb kunnen maken. Ik ben samen met Nora en Sophie gegaan, twee duitse meisjes. Op dinsdagmorgen om 10 uur zouden we gaan vliegen. We hadden er alledrie erg veel zin in. We waren helemaal enthousiast want we zouden business class gaan vliegen en dat hadden we nog nooit gedaan. We kregen in het vliegtuig gelijk drinken aangeboden en een kaart met al het drinken wat je kon bestellen en de menukaart, een heerlijk ontbijtje! Verder konden we onze lol niet op met de stoelen, de anderen mensen zaten gewoon allemaal rechtop maar wij wilden natuurlijk even testen hoe ver die stoel naar achteren kon en we konden gewoon lekker helemaal plat liggen. Er zat zelfs een massage functie in. Vlak voor het eten kwamen ze van die warme handdoekjes brengen en toen kwam ons lekkere maaltje. We hebben van de reis genoten.

Op het eiland zelf zouden we gaan kamperen en de mensen van de camping stonden ons op het vliegveld al op te wachten met een bloemenkrans. Erg leuk om in de vakantiesfeer te komen. We gingen met de auto naar de camping en daar lieten ze ons de tent zien. Vervolgens zijn we naar het centrum van de enige stad (of eerder dorp) op Paaseiland gaan lopen om daar wat te eten en even een plan op te stellen voor de komende dagen. Uiteindelijk hebben we besloten om woensdag, donderdag en vrijdag een auto te huren en dan wel weer verder te zien. Dit was een succes want hiermee hadden we de vrijheid om alles op ons gemakje te doen en hoefden we niet in een tour met andere mensen. Op woensdag morgen konden we hem gaan ophalen en vervolgens zijn we gelijk aan onze eigen tour begonnen, langs de westkust. Het was een hele hobbelige route en onderweg waren we aan het speuren naar de welbekende Moai beelden. Elke keer weer even stoppen, stukje rondlopen en weer verder lopen. Was een mooie tocht en hebben heel wat beelden gezien. Vervolges kwamen we uit bij het Nationaal park Rapa Nui, waar de meesten beelden bij elkaar stonden. Na daar een 1.5 uur te hebben rondgelopen weer verder om vervolgens naar onze eindbestemming van die dag te gaan: het strand! Het strand stelde ons zeker niet teleur, het was echt paradijselijk. Heel mooi blauw water met wit zand, heerlijk. Na lekker te hebben liggen zonnen hadden we 's avonds op de camping gekookt en vervolgens een rustig avondje gehad.

Op donderdag weer met de auto op pad, ditmaal naar een vulkaan en een oud dorpje. In dat doprje, Orongo, woont tegenwoordig niemand meer, maar de oude stenen huisjes staan er nog. Ook dit was weer bijzonder om te zien Vanaf deze vulkaan had je ook een mooi uitzicht over het eiland. Het eiland is trouwens erg klein, ongeveer zo groot als Texel en er wonen 4.000 mensen, 36 families. Voor ons leek het erg saai om voor altijd op zo'n afgelegen eiland te wonen, maar de eilandbewoners willen niks anders, die zouden juist nooit in Santiago willen wonen. Na deze vulkaan zijn we aan het eind van de middag naar een ander strand gegaan, we moesten even een beetje klimmen over wat rotsen, maar dan hadden we ook wat, ons eigen privé strand! Er was niemand anders. Ideaal dus. Pas later, toen we terug naar de auto liepen zagen we twee borden staan: verboden te zwemmen en pas op voor vallende rotsblokken! Dat kan verklaren waarom er niemand anders was! Maar gelukkig is er niks gebeurd.

Op vrijdag zijn we naar nog een andere kant van het eiland gegaan. Na een paar kilometer kwamen we een grot tegen, alleen mag je daar niet in, maar we zagen een tour en van de gids mochten we mee naar binnen. Erg apart om je in te beelden dat mensen echt gebruik hebben gemaakt van deze grot in tijden van oorlog. Het was erg donker, maar na een stukje kwamen we in een lichter stukje met zonlicht. Ook hier hebben we weer Moai's gezien en ons doel was de voet van een andere vulkaan om vervolgens een wandeltocht te gaan maken naar de top. Het duurde een paar uur, maar we hadden een prachtig uitzicht en we wilden ook even sportief bezig zijn. Na deze tocht hebben we onszelf beloond met nog even een paar uurtjes op het strand. 's Avonds zijn we naar de school van het eiland gegaan want daar zou een feest zijn voor Teleton. Een grote geldinzamelingsactie in heel Chili voor een goed doel. Dit wordt elk jaar gedaan en het gaat samen met een tv programma de hele avond en overal worden dingen georganiseerd. Wij kwamen terecht in een grote bingohal waar heel het eiland bingo zat te spelen. Wel grappig.

Op zaterdag moesten we onze auto helaas weer inleveren, maar we hadden al wel een nieuw plan voor deze dag. Op woensdag hadden we een Rapa Nui man (oorpronkelijke bewoners van het eiland) ontmoet en we konden met hem op een tour. Rond 12 uur hadden we afgesproken bij het kantoor en daarna gingen we met hem naar een plek aan zee. Daar hebben we een vuurtje gemaakt om wat dingen te koken en ook hebben we een salade gemaakt. Hij had allemaal vruchten bij zich die hij verbouwd op zijn eigen grond en ook had hij een vis bij zich die we zo rauw konden eten. Na deze kleine maaltijd was het tijd om te gaan snorkelen! We hebben echt prachtige vissen gezien, ze hadden alle kleuren. Ook was er veel koraal. Echt een mooi gezicht. Daarna zouden we een boottocht gaan maken, maar het weer was niet echt geschikt, wel konden we gaan vissen! We hebben veel vissen gevangen, maar toen ik ze zo zag spartelen vond ik het toch wel een beetje zielig eigenlijk. Vervolgens hebben we de vissen klaargemaakt om ze vervolgens op te eten. Het was wel erg lekker. Daarna zijn we naar het huis van onze gids gegaan waar de de typische Rapa Nui kleren aan mochten en konden we dansen op Rapa Nui muziek. Ook heeft hij onze gezichten beschilderd. Daarna kregen we een rondleiding door zijn tuin waar hij allemaal soorten vruchten verbouwd. Het was een hele ervaring om een dag met hem op stap te zijn, zo hebben we veel kunnen leren over het eiland en de Rapa Nui en konden we zien hoe hij leeft. Veel eilandbewoners hebben bijvoorbeeld niet echt een baan, ze doen gewoon van alles en leven van hun eigen groente en fruit en de vissen in de zee. Op het moment dat wij er waren was er een beetje een strijd op het eiland. De mensen van het eiland willen namelijk autonoom zijn. Ze horen bij Chili, bij de 5e regio, maar ze willen een eigen regio zijn. Veel geld van het eiland verdwijnt naar Chili en komt niet bij de mensen zelf terecht. Of er wordt beloofd dat stukken zullen worden opgeknapt maar dat wordt niet gedaan. Deze ruzie escaleerde van de week een beetje en er waren gevechten tussen de politie en de Rapa Nui, waarbij er veel stenen werden gegooid en waarbij ook geschoten werd. Wijzelf hebben wel een barricade gezien, maar hebben verder geen last gehad.

Zondag hadden we een lekkere rustdag. Sophie was helaas ziek dus zij bleef deze dag in de tent en Nora en ik zijn samen naar het strand gegaan. We hadden niet zo'n zin om een taxi te betalen dus we besloten eens te gaan liften. Na 1 minuut stopte er al een auto en die kon ons wel naar het strand brengen! Perfect dus. Het waren eilandbewoners en zo konden we weer even met de Rapa Nui praten. Is toch altijd leuk om de lokale bevolking te leren kennen. We hebben een heerlijke dag op een prachtig strand gehad en het liften terug naar huis ging ook prima zonder problemen, toch een makkelijke manier van reizen. Op maandag zouden we helaas al weer terug naar huis gaan, dus op maandag hebben we alle spullen weer ingepakt en daarna lekker een ontbijtje in de stad gehad. Een mooie afsluiter van een bijzonder week. In het vliegtuig nog wat films gekeken en om half 10 's avonds waren we thuis in ons huis in Santiago.

Op dit moment is het een beetje vreemd in huis. Veel mensen zijn aan het reizen, sommige zijn nog de laatste dingen aan het afronden op de universiteit en sommige zijn al naar huis of gaan bijna weg. Het weekend voor we weggingen naar Paaseiland was het laatste weekend dat iedereen nog thuis zou zijn hier in huis en we hebben een heel leuk afscheid feest gehad. Bijna iedereen had dingen gemaakt en we hebben een heerlijk afscheidsdiner gehad en een gezellig avondje gehad. Het voelde wel heel raar en ook nu voelt het gewoon leeg in huis omdat zoveel mensen al bezig zijn met hun vertrek.

Ikzelf heb nog drie weken hier in Santiago. Over een week, op dinsdag, heb ik eindelijk mijn laatste tentamen en dan daarna vakantie. Zal mijn laatste weken gebruiken om de laatste dingen te doen in Santiago die ik nog wil doen, zoals musea bezoeken en in parken wandelen of winkelen. Dan zal ik kerst dit jaar hier vieren en dan na de kerst vlieg ik terug naar Nederland. Heb er wel weer zin in om iedereen weer te zien hoor! Zal wel weer heel apart zijn om weer terug te zijn in Nederland.

Hoop dat in Nederland ook alles goed is met iedereen, bedankt voor de berichtjes en tot snel!

x Pauline

Voor foto's kun je deze kijken op mijn facebook pagina! Daar heb ik foto's opgezet en met deze link moet het toegankelijk zijn voor iedereen:

• 07 December 2010 - 21:08

Jan En Els:

Hoi Pauline,
    Bliep, daar kwam weer een verhaal van jou! Tjonge, jonge, wat maak je veel dingen mee. Zo leuk voor je! En zo leuk voor ons om op deze manier met je mee te leven.
    Nu afscheid nemen van zo veel mensen (is niet zo leuk) de laatste dingen doen die je nog wilde doen en dan weer naar huis. Nog een heel goede tijd in Chili en tot ziens in Nederland.
    Dag, groetjes, Jan en Els

• 07 December 2010 - 22:41

Tom En Irene:

Ha Pauline,

Leuk dat je ons steeds mee laat genieten!
    We lezen (bijna) alles en vinden het leuk om te lezen wat je meemaakt.
    Geniet van je laatste weken en hopelijk tot snel

Tom en Irene

• 08 December 2010 - 08:07

Martin En Mirjam:

Nog even genieten daar!!!!
    Het is nu wel aftellen geblazen. (Ik denk dat je ouders daar al druk mee bezig zijn).
    Succes met je laatste tentamen, en nog een fijne tijd daar!
    Liefs Matin en Mirjam

• 08 December 2010 - 12:44

Anne:

Pauline wat een fantastisch verhaal weer! Klinkt echt heel bijzonder. En het lijkt mij eigenlijk juist wel leuk om daar te wonen. Het is wel klein, maar de sfeer lijkt me heel relaxed. Lekker je eigen groenten verbouwen enzo, vissen, snorkelen, ja dat lijkt me wel wat. :p
    En business class vliegen wooow ziet er echt fijn uit op die foto's haha!

Wel jammer dat iedereen al een beetje met zijn vertrek bezig is, hopelijk maakt dat niet zo veel uit voor de komende weken die jij daar nog gaat spenderen! Het zou jammer zijn als je de laatste dagen zonder je vrienden daar moet doen, dus hopelijk blijven er nog een hoop over. :)

heel veel kusjes
    Anne

• 08 December 2010 - 14:23

Hans Blok:

Buenos dias. tardes, nochi,

Alles gaat goed daar lees ik. Mooie foto's ook van de denk ik indrukwekkende beelden op Paaseiland. Je bent ook nog beschilderd door het lokale opperhoofd zag ik !

Geniet er van, succes met je tentamens en hopelijk zien we je snel weer in Hulanda.

Groetjes,

Hans

• 08 December 2010 - 21:31

Renée:

Hoi Paulien,

Iedere keer als ik je verhalen lees, vergeet ik dat je er ook bent voor je studie, dat je bijv ook nog tentamens moet doen......je doet en ziet zoveel.
    Ook Paaseiland ken ik uit Suske en Wiske, echt gaaf om die beelden nu op jouw foto's terug te zien.
    Leuk danspakje had je trouwens :-)
    Veel plezier nog de laatste weken.

Groetjes Renée

• 09 December 2010 - 08:40

Opa@Oma Quist:

Lieve Pauline,
    Jij komt nog eens ergens. En ziet nog eens wat. Paaseiland, een van s'werelds meest merkwaardige plekken. Je bent een echte globetrotter. Dit doen weinigen je na op deze leeftijd. Nog een paar weken en je zit weer aan moeders pappot. Sluit nog even je studie op een fraaie manier afdan kun je met een gerust geweten in het vliegtuig stappen. Weer business class? Nou volgens de foto's heb je het wel breed laten hangen in het vliegtuig. Nou meisje geniet er nog maar van zolang het duurt. Tot spoedig ziens dan maar. Wij zitten momenteel druk in de verhuizing. geen leuke periode. Kom maar gauw kijken. Hartelijke groeten van Opa en Oma

• 09 December 2010 - 09:16

Henk En Paula:

Hoi Pauline,
    Weer even genieten van al je reisverhalen; dat je gewoon gaat liften.......? Nou ja ik ben misschien te voorzichtig. Fijn dat je geniet; kerst vieren daar lijkt me wel wat in die temperaturen. Geniet en nog even gaan voor je tentamen.
    Hopen je gauw te zien.
    Groet, liefs
    H en P

• 09 December 2010 - 23:01

Arnold Blok:

Hoi lieverd,

Geweldig om al je verhalen weer te lezen. Eigenlijk lijkt het me wel wat, zo'n eiland. Lekker overzichtelijk. Heb weer veel bewondering voor alles wat je onderneemt. Ondertussen heel wat vrienden all over the world. Kan handig zijn. Hier is het vooral koud; zal wennen zijn voor je als je weer op Schiphol staat. We kijken er wel naar uit hoor!!! Gelukkig vliegen de weken hier voorbij, dus voor we het weten is het 28 december. Veel succes nog met het afronden van e.e.a. op de uni. Geniet nog van de laatste weken in Chili. Dikke kussen, ook van mam.

Liefs, paps

• 10 December 2010 - 09:28

Margriet Speksnijder:

hey Pauline,

Ziet er super uit allemaal. k had van de week een uitzending gekeken van grenzeloos verliefd en dat was op paaseiland! super mooi.. nog heel veel plezier en alvast een goeie terugreis!

liefs margriet

• 20 December 2010 - 19:46

Arnold Blok:

Lieve Pauline,
    We hebben 't al per mail laten weten, maar het mag ook openbaar nieuws zijn: hartelijk dank voor de prachtige bos rozen op mama's verjaardag vorige week. En voor je lieve reactie op face book n.a.v. het sint klaaspakket! Ondertussen tellen wij de dagen af en zien uit naar je landing op Schiphol, dinsdag 28 december om 11.15. (als er niet te veel sneeuw ligt, ha, ha) We'll be there! Liefs, ook van mams,

paps

• 23 December 2010 - 08:23

Berrie & Ineke:

Ha Pauline,
    Schandalig lang niks laten horen. Wel je verhalen gelezen en onder de indruk geraakt. Ook je foto's gezien. Je was erg leuk in je honolulurokje :) Het schiet al erg op hè. En dan de barre Hollandse winter in. Zal niet meevallen.
    Jammer dat je er 2e kerstdag nog niet bent, maar we kunnen dan leuk met z'n allen skypen met je.
    Nou joh geniet nog van de laatste week en alvast een hele goeie terugreis.
    Groetjes Ineke

• 23 December 2010 - 21:54

Simon En Jozien Baar:

Hoi Pauline,
    De terugreis zit er nu snel aan te komen. Eerst nog Kerstfeest en zoals het er nu uitziet wordt het hier een witte kerst!
    Sterkte gewenst met afscheid nemen! En voor straks een hele goede reis! Erg leuk dat we je uitgebreid konden volgen met verhalen en foto's.
    We zien er naar uit om je weer in levende lijve te zien.
    Groeten van family Baars!