Mi primera clase - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Pauline Blok - WaarBenJij.nu Mi primera clase - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Pauline Blok - WaarBenJij.nu

Mi primera clase

Door: paulineblok

Blijf op de hoogte en volg Pauline

03 Augustus 2010 | Chili, Santiago de Chile

Hallo allemaal!

Het is weer even geleden dus tijd weer voor een update! Hier gaat alles nog steeds goed, heb er inmiddels al twee weken opzitten en het gaat allemaal prima. Alle mensen die hier van februari-juli hebben gewoond zijn inmiddels weer naar huis en iedereen die nu in mijn huis woont blijft tot het einde van het semester. Dat is wel erg leuk, je kunt elkaar zo beter leren kennen en je hebt gewoon een vaste groep waar je mee woont. We hebben het erg gezellig met elkaar en we kijken vaak samen tv, doen spelletjes, gaan op stap of hebben hier thuis een feestje. Een huisgenoot van mij houdt heel erg van barbecuen dus we hebben al een aantal keer van een lekkere chileense barbecue kunnen genieten.

Het is nog steeds best wel koud hier, maar ik geloof dat het vanaf nu beter gaat worden. Vandaag was ook al echt lekker zonnig en heb voor komende week zelfs 20 graden zien staan! Dat is al gewoon bijna zomers. Op mijn site staat ook de weersverwachting, maar die klopt eigenlijk niet! Ik heb al een paar keer gehad dat de zon hier prachtig scheen terwijl hier stond dat het zou regenen. Dus het is meestal niet zo slecht als de site aangeeft.

Gisteren was mijn laatste vakantiedag alweer en vandaag ging het dan echt beginnen! Studeren in Chili. Ik was best wel nerveus, je weet niet wat je kunt verwachten en het is gewoon spannend om dan echt te gaan beginnen. De eerste twee weken mag ik allerlei vakken kiezen om te proberen wat ik leuk vind. Dat is heel handig want van alleen een beschrijving op internet word je niet altijd veel wijzer. Ik had mijn week dus lekker volgepland en een mooi schema voor mezelf gemaakt. Ik heb les op allerlei verschillende plekken dus het zal wel even zoeken worden deze week. Voor vandaag stond er culturele antropologie op het programma. Het begon om 8:30 en zou tot 11:45 duren. Best een lang stuk dus voor een eerste les. Het vak heette: Etnología esthetica y la cultura latinoamericana. Het leek me heel interessant en vol goede moed vertrok ik vanmorgen rond 7:45 richting de universiteit. Om half 9 stond ik klaar maar er waren alleen maar twee andere meisjes en de docent was nergens te bekennen. Het voelde als mijn eerste dag op de middelbare school, best eng dus.

Uiteindelijk kwam de docent en kon de les beginnen! In het begin kon ik hem redelijk volgen, maar na een tijdje raakte ik het een beetje kwijt. Ik vond het best wel moeilijk maar deed mijn best om goed op te letten. Toch is dit niet helemaal gelukt en ik denk dat ik dit vak toch maar niet ga volgen. Het is eigenlijk een 4ejaars vak van een studie die ik eigenlijk niet doe in een taal die ik niet echt top beheers.. Niet echt een heel slim begin dus, maar ik heb al vast zin in morgen, dan ga ik een vak volgen over de Mapuche cultuur (de inheemse bevolking van Chili). Gelukkig mag ik een paar vakken wegstrepen van het lijstje en ik ga deze week gewoon goed kijken wat ik allemaal leuk vind. Hoop dat de andere vakken ietsje makkelijk zijn.

Vanmiddag ben ik nog even op pad geweest met Gwyn, een ander meisje van mijn universiteit in Utrecht die hier ook een semester studeert! We zijn even in het centrum geweest en zijn daarna heel sportief een berg opgegaan. Of nouja, eerder een heuvel misschien. Hij heet cerro Santa Lucía, en vanaf deze heuvel heb je een leuk uitzicht over de stad. Omdat het vandaag mooi weer was kon je best ver kijken en het was erg leuk om de stad eens van boven te zien. Op mijn site zal ik wat nieuwe foto's zetten.


Net lekker gekookt en gegeten en nu zitten we lekker tv te kijken. Morgen weer vol goede moed naar een andere les en lekker genieten van het weer dat steeds beter wordt. Bedankt voor alle reacties en ik houd jullie op de hoogte!

x Pauline


http://www.flickr.com/photos/52381775@N06/


  • 03 Augustus 2010 - 10:30

    Jessica:

    Hee paulien!
    Aller begin is natuurlijk moeilijk en het is niet zo gek dat je het niet helemaal kon volgen, vind het al knap van je dat het je eerst wel lukte om het te kunnen volgen, zeker als ook blijkt dat het eigenlijk een 4ejaars vak is! en voor dit soort dingen is toch ook het systeem dat je dingen weg kan strepen, het wordt gewoon van je verwacht dat je er vakken uitgooid :) wel apart om te zien dat zo'n leraar dan gewoon te laat aan komt :P je hebt iig je eerste les overleeft en daar mag je trots op zijn! veel succes morgen bij de volgende, hopelijk is dat vak helemaal wat je zoekt!
    xxx en veel liefs, jessica

  • 03 Augustus 2010 - 11:29

    Renée:

    Hey Pauline,
    Spannend met die lessen. Hopelijk zijn de volgende vakken wel goed te volgen en kun je er uiteindelijk een aantal kiezen die wel bij je niveau aansluiten en die je aanspreken natuurlijk.
    Succes met de lessen en je keuze.
    Apart trouwens dat een docent komt voor 3 leerlingen.

    Groetjes Renée

  • 03 Augustus 2010 - 14:31

    Martin En Mirjam:

    Hoi Pauline,

    Leuk om al je verhalen te lezen. We zijn veel beter op de hoogte van wat je doet, dan dat je in Nederland woont. Met ons gaat ook alles goed gelukkig. Sinds gister zijn alle pleegkinderen weer uit huis, dus we moeten wel weer even wennen. We wensen je heel veel succes met het kiezen van de vakken.

    Liefs Martin en Mirjam

  • 03 Augustus 2010 - 14:35

    Opa@Oma Quist:

    Lieve Pauline,
    Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt,zowel wat betreft de huisvesting als de gemeenschap wqar je deel van uit maakt. Wat je studie betreft zul je nog wel even moeten acclimatiseren, maar dat zal langzaamaan wel beter worden als de taalvaardigheid toeneemt.Aan het einde van het semester zal dit probleem zijn opgelost. Nu is dit warchijnlijk niet alleen een taalprobleem maar ook van de stof. Maar bekijk het maar en doe je best. daar zie ik je ook voor aan. Je bent een echt doorbijtertje. Leuk dat je ook in de stad op stap gaat. Op de foto's zie je een moderne grootstad omringd door besneeuwde bergen. Ziet er mooi uit. Er zal vast ook wel wintersport beoefend worden. Heeft de geschiedenis van de voorgaande decennia nog sporen achtergelaten?
    Merk je daarvan iets onder je huisgenoten? Die geschiedenis, ik noem daarbij Salvador Allende en Augusto Pinochet, heeft een stempel op het land gezet en niet altijd even vriendelijk. Daar moet nog iets van te merken zijn.Ook natuurrampen (aardbeving Febr. 2010)hebben het land getroffen. Volgens Wikipedia stamt ongeveer 53% van de bevolking af van Europeanen (Duitsers,Zwitsers, Fransen,Engelsen,Kroaten en Basken(Spaans en Frans).Ook de site van de Anglicaanse kerk waar jij naar toe gaat vermeldt de Duitse en Engelse afkomst van haar leden. Kortom je omgeving is interessant genoeg om je in te verdiepen. Daar hoort bij een zo gemengde samenstelling van de bevolking ook een gevarieerde keuken. Lijkt me lekker en vooral pittig.Geniet er van. Je doet op deze manier een schat aan ervaringen op. Is nooit weg. Daar kan geen Europese vacantie tegenop. Wij wensen je dan ook een heel fijne tijd toe en net als je vader met de waarschuwing: neem niet te veel hooi op de vork. Nu lieve Paulien, veel sterkte en warmte gewenst in de Chileense winter en we kijken uit naar je volgende verhaal. Hartelijke groeten en een kusje van Oma en Opa

  • 04 Augustus 2010 - 08:27

    Ronald Doornekamp:

    Heey Pauline,

    Ik sluit me maar even aan bij het rijtje 'volgers', of bloglezers of hoe noem je dat... Arnold heeft me gisteren gezegd waar op internet je te vinden bent. Volgende week gaan we trouwens een ouwelullenuitje doen, je vader en ik. Helemaal analoog, met een krant en veel ouwehoeren en zo. Lekker!

    Maar... wat een spannend avontuur! Het wennen aan een andere manier van onderwijs geven zal wel snel gaan. Ben je eigenlijk al een beetje thuis in de Z-Am cultuur?

    En lukt het met eten koken, wassen en alles? (sorry, beetje huishoudmieperig, maar daar zou ik eerst weer over moeten nadenken). En je bent al aardig begonnen met netwerken lees ik. Geef je zelf een dikke pluim, je doet't toch maar mooi. Benieuwd naar je volgende ervaringen.

    Groetjes ronald

  • 04 Augustus 2010 - 19:20

    Jan En Els:

    Hoi Pauline, wat leuk dat je een blog hebt. We gaan je volgen, hoor, daar in dat verre Chili. Heel leuk om al je verhalen te lezen.
    Veel plezier en we zien al weer uit naar een volgend verhaal.
    Groetjes, Jan en Els

  • 06 Augustus 2010 - 09:48

    Nathan:

    Hoi Pauline,

    Ik heb even snel de blogs doorgelezen. Mooi dat alles goed gaat. Jammer dat het nog niet helemaal lukt met het volgen van de vakken en dat je jas gestolen is. Succes en veel plezier verder in Chili!

    X

  • 07 Augustus 2010 - 09:06

    Anouk:

    Hey Pauline,

    Wat leuk om je verhalen te lezen. Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt. Ik kan me heel goed voorstellen dat de eerst dag spannend is! Hopelijk zijn de andere vakken beter bevallen.
    Heel veel succes en natuurlijk ook veel plezier daar!

    Liefs, Anouk

  • 08 Augustus 2010 - 20:57

    Aad En Cocky Klop:

    Hallo Pauline,
    Wat ontzettend leuk om je verslag te lezen!Wij zijn deze week net terug van vakantie en hebben dus heel wat bij te lezen.Je mag best trots zijn dat je je al zo gauw"thuis" voelt.We blijven je volgen en geniet ze!!groetjes je "oude" juf en meester.

  • 09 Augustus 2010 - 09:01

    Simon En Jozien:

    Hoi Pauline,
    Inmiddels heb je vast al aardig wat lessen gevolgd. Graag lezen we je ervaringen weer. We horen van de Brazilië groep positieve berichten via de World Servants site. 14 augustus hopen ze weer thuis te komen. Succes met je studie en inburgering! We nemen ons petje voor je af!

  • 10 Augustus 2010 - 19:11

    Maaike En Anne:

    Hoi Paulien!
    Superleuk om wat (vanuit Rome) wat van je te lezen. Klinkt allemaal heel goed: je hebt je plekje gevonden! Klinkt ook al typisch Pauline om te moeilijke vakken te kiezen, haha. Nou, heel veel plezier en we hopen dat je een goede keuze kunt maken.

    Kus vanuit Italië

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Santiago de Chile

Pauline gaat studeren in Chili!

Recente Reisverslagen:

24 December 2010

Feliz Navidad

07 December 2010

Iorana!

16 November 2010

El fin del mundo

02 November 2010

Somos mineros

17 Oktober 2010

¡Muchas Gracias!
Pauline

Mijn naam is Pauline en ik vertrek op 20 juli naar Zuid Amerika om daar 5 maanden te gaan studeren in Chili. Ik heb er onwijs veel zin in en ik hoop jullie via deze weblog op de hoogte te kunnen houden van al mijn avonturen. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen en af en toe eens een berichtje achter laten :)

Actief sinds 12 Juli 2010
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 24937

Voorgaande reizen:

20 Juli 2010 - 28 December 2010

Pauline gaat studeren in Chili!

Landen bezocht: